To stejně nemá cenu. Copak mohu něco změnit? Má vůbec cenu něco dělat? Jsme přesvědčeni, že ano. Existuje bezpočet případů, kdy se jedincům nebo skupině občanů podařilo prosadit něco, co se zprvu zdálo nemožné. Můžete to zkusit i vy. Protože – kdo jiný? Pokuste se společně s námi změnit prostředí, v němž žijete k lepšímu. Dokažte si, že to dokážete!
Jednoletý seminář aktivního občana je zařazen do výuky 2.–4. ročníku čtyřletého gymnázia a v sextě–oktávě osmiletého gymnázia. Seminář je určen studentům tříd se zaměřením všeobecným i studentům tříd zaměřených na živé jazyky. Výuce jsou věnovány 2 vyučovací hodiny týdně. Seminář má blízkou vazbu ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost, je úzce propojen se vzdělávací oblastí Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura a Informatika a komunikační technologie.
Smyslem semináře aktivního občana je podpořit mladé lidi k aktivnějšímu zapojení do občanské společnosti. Seminář by měl studenty přesvědčit o tom, že aktivně měnit svět kolem nás k lepšímu má smysl.
Seminář vede studenty k postojům aktivního občanství, kdy každý jedinec může být spolutvůrcem života kolem sebe. Výuka vede studenty k aktivnímu seznámení se s potřebami svého okolí, vytváří u studentů pocit sounáležitosti se společností, v níž student žije a vytváří pocit spoluzodpovědnosti za její vývoj. Studenti jsou motivováni výukou k aktivnímu podílu na utváření veřejného prostoru. Cílem je podporovat takové aktivity sebevědomých a aktivních mladých lidí tak, aby se mohli klíčovým způsobem zasloužit o vytvoření demokratičtější atmosféry tam, kde se člověk cítí doma – škola, obec... Cílem semináře je podporovat takové schopnosti a aktivity, které vedou k utváření kvalitní občanské společnosti. Cílem semináře je vytvářet týmové projekty a podílet se na jejich komplexní realizaci. Základní osnovou práce semináře je:
I. Sběr informací a volba témat
II. Plánování, příprava projektu a jeho řízení, určení cíle a obsahu
III. SWOT analýza
IV. Projektový fundraising, rozpočtování projektu
V. Public relations- mediální prezentace projektu
VI. Uskutečnění projektu a jeho vyhodnocení
Seminář funguje interaktivně, tj. samotní seminaristé mohou v určité míře ovlivňovat formu i obsahovou náplň semináře. Při výuce jsou studenti motivováni dokumentárními filmy. Volba projektů je odvislá od potřeb školy a volby seminaristů – např. pořádání filmových projekcí ve škole s diskuzí, školní festival – hudební, filmový, sportovní aj., veřejně prospěšné akce v zařízeních pro lidi s omezenými příležitostmi – sociální ústavy, dětské domovy aj, kulturní happeningy, anketní, popř. dotazníkové akce, guerilla marketing, benefiční akce, flashmobové aktivity ve veřejném prostoru, veřejná shromáždění, průzkum.
Studenti jsou vedeni k aktivní komunikaci s veřejnými institucemi, využívají různé metody oslovení veřejnosti při prosazování vlastních aktivit – formální dopis, osobní jednání, veřejné setkání, petice, lobing.
Neodmyslitelnou součástí je zajištění kvalitního PR projektů v různých formách, které odpovídají požadavkům zvolených aktivit – tisk, rozhlas, tisková zpráva, filmový šot, nová mé-dia, webová prezentace, blog.
Součástí projektových aktivit je i případná spolupráce s nevládními neziskovými organizacemi.
Mgr. Antonín Kolář